Hier kan je de antwoorden op veelgestelde vragen vinden. Staat jouw antwoord er niet tussen? Neem gerust contact op! Bekijk hier de veelgestelde vragen over de beoordeling van commercials.
Hier kan je de antwoorden op veelgestelde vragen vinden. Staat jouw antwoord er niet tussen? Neem gerust contact op! Bekijk hier de veelgestelde vragen over de beoordeling van commercials.
Een televisiecampagne bij Ster is mogelijk vanaf € 40.000. De kosten hangen af van diverse factoren, zoals de doelstelling van je campagne, maar ook welke doelgroep je wilt bereiken. Daarnaast speelt de lengte van je reclamespot mee en de periode waarin de campagne wordt uitgezonden. Bij Ster denken we graag met je mee om een passend voorstel op basis van jouw wensen te creëren. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden of vul alvast de campagnecalculator in om te zien wat je met jouw budget kunt bereiken.
Via Ster kun je door de diverse kanalen van de NPO een groot publiek bereiken. Met echte kijkcijferknallers bereikt de NPO een miljoenenpubliek. De doelgroep verschilt per zender en mediumtype. Zo kun je via NPO 1 de doelgroep 25-67 jaar goed bereiken en via NPO 3 bereik je 20-34 jaar.
Ook via radio bereik je een breed en divers publiek. Zo bereik je via NPO 3FM met name de doelgroep 15-45 jaar en via NPO Radio 2 de doelgroep 25-67 jaar.
Voor algemeen nut is het ook mogelijk om online te adverteren. Zowel jonge doelgroepen als 35+ en 55+ weten online de kanalen van NPO te vinden. De specifieke doelgroepen per kanaal en zender, vind je hier terug.
Net als op tv, zijn ook de kosten voor radioreclame van diverse factoren afhankelijk. Een radiocampagne bij Ster is al mogelijk vanaf € 10.000. De exacte kosten hangen onder andere af van het aantal spots, de periode, de doelgroep en het budget. Op basis van deze factoren maken de accountmanagers van Ster graag een passend voorstel. Meer weten over de tarieven voor radioreclame? Lees dan hier verder of vul alvast de campagnecalculator in om te zien wat je met jouw budget kunt bereiken.
Televisie- en radioreclames zorgen voor een impact op en herkenbaarheid van je merk. Afhankelijk van je doelstelling kun je naamsbekendheid realiseren, een groei in websitebezoek of juist meer verkopen. Het effect van jouw radio- en tv-campagne bij Ster kunnen wij meten met onze diverse commercialtests. Zo krijg je met de Ster Campagne-effectmeting onder meer inzicht in het effect van je commercial op je merkpositie, zoals je merkbekendheid, -overweging en -voorkeur. Meer weten? Lees dan hier verder.
Vanwege politieke ontwikkelingen is het sinds 1 januari 2021 niet meer mogelijk om reclame in te kopen rondom de programma’s van Zapp en Zappelin. Er zijn wel mogelijkheden om je via Ster te richten op gezinnen. Neem contact op met ons als je hier meer over wilt weten.
We hebben een speciale informatiepagina voor scholieren en studenten.
Ster (Stichting Etherreclame) is verantwoordelijk voor de exploitatie van reclameruimte op de kanalen van de Nederlandse publieke omroep. Dat betekent dat we reclameruimte op tv, radio en de online kanalen van de NPO verkopen. Wij doen dit op een betrouwbare, professionele en verantwoorde manier binnen de richtlijnen van de Mediawet.
Bij het uitzenden van reclame bij de publieke omroep houden wij ons aan de wettelijke regels. Zo worden er geen programma’s onderbroken voor reclame en zenden wij geen reclame uit rondom kinderprogramma’s en online kanalen (uitgezonderd van algemeen nut). Daarnaast zendt Ster per jaar niet meer dan 9% (8% in 2023) van de totale zendtijd uit aan (commerciële) reclame.
Reclame maakt deel uit van ons maatschappelijk leven. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de Nederlanders niet bereid is meer te betalen om de NPO reclamevrij te krijgen. Uit onderzoek met Ster AdMeasure blijkt dat slechts 18% van de respondenten heeft aangegeven een bepaalde reclame vervelend te vinden. Het Nederlandse publiek staat neutraal tot positief tegenover reclame.
De Reclame Code Commissie behandelt de klachten over reclames. Je kan zelf een klacht indienen via hun website.
Heb je een vraag over de beoordeling van commercials of wil je weten wanneer Ster een commercial wel of niet uitzendt? Lees dan hier verder.
Ster ondertitelt alle televisiecommercials sinds 1 januari 2020. Hiermee levert Ster een bijdrage aan het toegankelijker maken van reclame op tv. Via Teletekstpagina 888 kunnen tv-programma's van de publieke omroep en reclameblokken van Ster met ondertiteling bekeken worden. De ondertiteling verschijnt bij het kijken van een programma niet automatisch in beeld maar moet ingeschakeld worden. Hoe je de ondertiteling aanzet, hangt af van de manier waarop je tv kijkt. Op de website van de NPO lees je de verschillende mogelijkheden.
De inkomsten van Ster worden afgedragen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ster draagt gemiddeld 200 miljoen euro per jaar af aan het ministerie. Deze inkomsten vormen een belangrijke en welkome aanvulling op de algemene begroting van de minister en de mediabegroting waarvan de publieke omroep wordt gefinancierd.
Zonder toestemming van de adverteerder mag Ster geen commercials toesturen. Ster houdt geen archief bij van commercials. Oude commercials kun je opvragen bij de adverteerder of bij Beeld & Geluid.
Geesink Studio heeft de rechten van Loeki de Leeuw. Ster heeft deze rechten niet. Daarom kunnen wij geen materiaal van Loeki maken, beheren of toesturen.
De meest gestelde vragen over adverteren zonder persoonsgegevens staan hier op een rij. Staat je vraag er niet tussen? Mail dan naar digital@ster.nl.
Niet commerciële partijen met een niet-commerciële boodschap vallen onder de noemer algemeen nut. De niet-commerciële partijen waar we het hier over hebben, zijn instellingen met een wetenschappelijk, cultureel, godsdienstig, levensbeschouwelijk, politiek of liefdadig karakter, die een CBF-keurmerk of ANBI-status hebben. Voor campagnes van dergelijke afzenders is er ruimte op de kanalen van de NPO. Dus niet alleen op radio en televisie, maar óók online. Neem contact op voor meer informatie of bekijk deze pagina op onze website. Wil je meer weten of ben je benieuwd of jouw boodschap in aanmerking komt? Neem dan vooral contact op met een van onze accountmanagers.
Bij Ster zijn er geen mogelijkheden om een goed doel gratis reclameruimte te geven of op een andere manier te sponsoren. Als uitvoeringsorganisatie van de overheid kunnen we namelijk niet een organisatie (gratis) aandacht geven en de ander niet; we zijn genoodzaakt daar één lijn in te trekken. Wel hebben we aparte toegankelijke tarieven voor organisaties van zogeheten algemeen nut (waaronder goede doelen) op radio, tv en online. Neem contact op om te kijken wat er mogelijk is voor jouw organisatie!