“Er zijn geen langere reclameblokken of meer commercials nodig voor een stabiele bijdrage van Ster aan de publieke omroep", zegt financieel directeur Carla Berkhout. “Wel is het essentieel dat de zendtijd die nu enkel gebruikt mag worden door partijen van algemeen nut, beschikbaar is voor alle organisaties. Dit bevordert de variatie in de reclameblokken, draagt bij aan een aangenamere kijkervaring en waarborgt tegelijkertijd een stabiele financiering van de publieke omroep via Ster op de lange termijn.”
Brede toegang tot online reclame cruciaal voor stabiele bijdrage
Ster biedt al 60 jaar reclame aan via radio, televisie en digitale content van de publieke omroep. Deze mogelijkheden leveren het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap al decennia een stabiele bijdrage van gemiddeld 200 miljoen euro per jaar op.
Deze bijdrage staat nu onder druk. Het kijkgedrag van het publiek verandert in rap tempo: online en uitgesteld kijken winnen steeds meer terrein. Om de bijdrage aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op peil te houden, is het essentieel dat álle adverteerders toegang hebben tot online videoreclame – zoals ook het geval is op de regionale en lokale publieke omroepen. Sinds 2021 is die toegang op de online videoplatformen van de NPO echter beperkt tot organisaties van algemeen nut, zoals goede doelen en culturele instellingen.
Ster is en blijft een bescheiden speler in een grote markt
De Nederlandse reclamemarkt is ruim 6 miljard euro groot. Daarvan komt slechts een klein deel terecht bij Ster. Twee derde van alle reclamebudgetten stroomt richting internationale techplatforms, zoals Meta en Google.
Het aanpassen van de wetgeving betekent dat Ster haar reclameaanbod effectiever kan inzetten. “Onze omzet is al 35 jaar constant, terwijl de totale markt fors is gegroeid,” zegt Berkhout. “Door álle adverteerders te kunnen bedienen, blijft de jaarlijkse bijdrage op het huidige niveau.”
Impactanalyse bepaalt toekomstbestendigheid publieke financiering
Het ministerie publiceert binnenkort de resultaten van de impactanalyse over reclame bij de publieke omroep. Die analyse moet onder andere uitwijzen of en hoe Ster online reclameruimte breder kan inzetten. Een besluit over dit onderwerp is van grote invloed op de mogelijkheid van Ster om ook in de toekomst bij te dragen aan de financiering van de publieke omroep.
“Als de aanpassing van de wetgeving uitblijft, dreigen feitelijk structurele bezuinigingen voor de publieke omroep. Het bestel verdient structurele stabiliteit, geen jaarlijkse onzekerheid. Wij kunnen blijven bijdragen aan een sterke publieke omroep, maar dan moet de wet wel de realiteit van de mediaconsumptie volgen”, aldus Berkhout.
Compleet overzicht jaarcijfers
Voor een compleet overzicht van de jaarcijfers van Ster, een uitgebreid verslag van het bestuur en de raad van toezicht, verwijzen we je graag door naar ons jaarverslag op ster.nl/jaarverslag.