Het evenement Ster Focus op 2025 is hier terug te kijken.
Ontwikkelingen bij Ster
In de uitzending sprak NPO-presentator Hila Noorzai met Ster-bestuurders Carla Berkhout en Frank Volmer over onder meer de laatste stand van zaken wat betreft de plannen van het nieuwe kabinet, de aanstaande programmering van de publieke omroep en het uitbreiden van de online reclamemogelijkheden bij Ster.
Online banners beschikbaar voor commerciële boodschappen
Sinds 1 oktober is het namelijk ook voor adverteerders met een commerciële boodschap mogelijk om online banners in te kopen bij Ster. Tot voor kort was dit enkel mogelijk voor partijen met boodschappen van algemeen nut. Als het aan Ster ligt, blijft het hier niet bij.
Ster-bestuurders Carla Berkhout en Frank Volmer: 'We willen graag zorgen dat we online reclame kunnen aanbieden aan alle partijen. Zo kunnen we een grotere bijdrage leveren aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en daarmee aan het financiële fundament onder een sterke, onafhankelijke publieke omroep. We zijn blij dat we een start kunnen maken met online banners en hopen dat we in 2025 hiervoor nog meer stappen kunnen zetten.'
Voortzetting van beleid
Het aanbod van Ster in 2025 werd gepresenteerd door salesmanagers Gerben Teela en Pim van Midde. In grote lijnen zet Ster haar stabiele beleid van de voorgaande jaren voort. Zo blijven de gewaardeerde prijszekerheid, transparante tarieven en stabiele inkoopmogelijkheden belangrijke fundamenten voor het aanbod. Daarnaast blijven de kortingen en voordelen ongewijzigd en blijft het voor klanten gunstig om tijdig hun campagne aan te vragen.
Televisie: dalende voorraad en prijsstijging
Vanzelfsprekend zijn er ook aanpassingen in het aanbod noodzakelijk. De verwachting is dat in 2025 de reclamevoorraad van Ster op televisie met 20 procent afneemt ten opzichte van 2024, met name door het ontbreken van een EK of WK mannenvoetbal en Olympische Spelen.
Omdat de vraag naar reclame niet in dezelfde mate afneemt als de voorraad, blijft de druk op de capaciteit van Ster hoog. Om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk campagnes uitgeleverd kunnen worden, wordt de basisjaarprijs voor televisie bij Ster verhoogd naar €710. De YourTime-inkoopopties, waarbij merken zelf reclameblokken kunnen kiezen, stijgen eveneens.
Behoud basisspotlengte in 2025
Tijdens Ster Focus werd ook stilgestaan bij het plan van Ster om de basisspotlengte voor televisiecommercials aan te passen van 30 naar 20 seconden en deze op die manier gelijk te trekken met radio en online video. Een aanpassing waarop in gesprekken met de markt grotendeels positief gereageerd werd, maar die in 2025 niet van start gaat omdat een marktbrede invoering nog niet haalbaar is. In plaats daarvan heeft Ster de wens om de nieuwe basisspotlengte per 2026 in te voeren.
Radio: nieuwe inkoopoptie voor de spitsuren
Voor radio geldt dat sommige inkoopopties, zoals de populaire inkoopoptie gericht op de doelgroep 25-54 jaar met zenders NPO Radio 2 en NPO 3FM, in prijs stijgen. Vele andere opties, waaronder NPO Radio 1, NPO Klassiek, NPO Radio 5 en het combi-pakket voor de doelgroep 25-67 jaar met daarin vijf radiozenders, dalen in prijs. Daarnaast keert op veler verzoek de inkoopoptie terug waarbij merken specifiek tijdens de spits op de radio te horen zijn.
Jubilea bij Ster
Tot slot was er tijdens de uitzending aandacht voor de twee jubilea die volgend jaar op de planning staan: het 60-jarig jubileum van Ster en het 30-jarig jubileum van de Ster Gouden Loeki. Het laatste wordt gevierd met een extra prijs: de Ster Gouden Loeki voor goede doelen.
Meer over Ster Focus
Elk jaar blikt Ster in een online programma vooruit naar het nieuwe mediajaar en presenteert zij haar optimalisaties in inkoopmogelijkheden. In een half uur ben je helemaal bijgepraat over de ins en outs voor Ster in 2025. Het evenement Ster Focus op 2025 is hier terug te kijken. Een overzicht van de inkoopopties is hier te vinden.
Persvraag naar aanleiding van bovenstaand bericht? Neem dan contact op.