Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
NPO Radio 5 blijft stijgen op 10+, 25-67 en de kerndoelgroep 55+ en noteert al 3 jaar op rij winst. Ook NPO Radio 1 en 3FM zien een groei. NPO Radio 2 is opnieuw de grootste zender. Dat blijkt uit de luistercijfers van juni en juli die vanmorgen door het Nationaal Luister Onderzoek zijn gepubliceerd.

NPO Radio 5 zet stijgende lijn voort

NPO Radio 5 is de afgelopen jaren met een mooie groei bezig. De zender zet deze luisterperiode de stijgende lijn van juni en juli in 2019 en 2020 voort op zowel 10+, als 25-67 en de kerndoelgroep 55+.

Op 10+ noteert de zender een marktaandeel van 5,6%. Dit is een stijging in vergelijking met de vorige meetperiode én met dezelfde meetperiode in 2020, toen de zender een aandeel van 5% behaalde op 10+. Ook in 25-67 groeit de zender door: van 2,9% in 2020 naar 3,4% dit jaar.

En daar blijft het niet bij: NPO Radio 5 vergroot tevens in de kerndoelgroep 55+ het aandeel. De zender ziet daar deze luisterperiode een aandeel van 11%. Dit is een stijging van 1,2% ten opzichte van een jaar eerder.

Mooie resultaten voor NPO Radio 1 en 3FM

NPO Radio 5 is niet de enige zender die deze luisterperiode groene cijfers mag noteren. NPO Radio 1 behaalt een aandeel van 8,5% in 10+. Daarmee stijgt dé nieuws- en actualiteitenzender in vergelijking met de vorige meetperiode en ziet de zender bovendien een stijging van ruim 1% ten opzichte van 2020.  

Daarnaast zien we ook bij NPO 3FM een groei: de zender stijgt vergeleken met 2020 bijna 1 procent in de kerndoelgroep 25-45 en behaalt daar een aandeel van 4,6%. In 10+ blijft 3FM stabiel.

NPO Radio 2 wederom marktleider

NPO Radio 2 mag zich deze meetperiode opnieuw de grootste noemen: de zender behaalt in 10+ met 12,1% wederom het hoogste marktaandeel. De Top 2000-zender blijft daarmee stabiel ten opzichte van vorige maand.

Ook in de doelgroep 25-67 kopt NPO Radio 2 met 14% de lijst. De zender scoort bovendien goed in business-to-business. NPO Radio 2 is daar met 15% met afstand de grootste en daarmee heel interessant voor merken die deze doelgroep willen bereiken.

Volop kansen dit najaar

Voor merken liggen er de komende maanden weer volop kansen op NPO Radio. Met kwalificatiewedstrijden voor het WK, de Eredivisie, Nations League én de Dutch Grand Prix kunnen sportliefhebbers in september en oktober met NPO Radio 1 hun hart ophalen.

Daarnaast kijken we uit naar meer evenementen. Wat dacht je van de KWF-collecteweek en Tuckerville op NPO Radio 2, De Top 1000 van deze eeuw op NPO 3FM, de Klassieke Top 400 op NPO Radio 4, de Evergreen Top 1000 op NPO Radio 5 en de FunX Music Awards? Om nog maar te zwijgen over hét grootste radio-evenement van Nederland, de Top 2000.

Benieuwd naar jouw kansen?

Wil je meer weten over de kansen voor jouw merk op NPO Radio? Neem dan vooral contact op met een van onze accountmanagers voor advies op maat

Meer weten?

Meer weten?

Gerben Teela

salesmanager
+31 35 672 55 78 gerben.teela@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Meer over NPO Radio

Jouw kansen in het najaar bij de NPO

Luistercijfers: NPO Radio 1 en 3FM in de lift

De ideale radiocampagne - tips van 5 radiostrategen