Als enige zender in de top 3 in 10+ stijgt marktleider NPO Radio 2 ten opzichte van de vorige meetperiode. De zender versterkt daarmee zijn marktaandeel van 12,3% in juni en juli van dit jaar naar 12,4% in de afgelopen twee maanden:
# |
Zender |
juli - augustus 2020 |
juni - juli 2020 |
1 |
NPO Radio 2 |
12,4 |
12,3 |
2 |
Qmusic |
10,7 |
10,8 |
3 |
Radio 538 |
10,1 |
10,6 |
Dit is tevens een mooie stijging ten opzichte van dezelfde periode de afgelopen vijf jaar, zo is er sprake van een stijging van 0,5% in vergelijking met de maanden juli en augustus vorig jaar (11,9%). De zender blijft daarmee ongeëvenaard marktleider.
En dat is niet alles! NPO Radio 2 heeft ook een sterke positie in de waardevolle, kapitaalkrachtige doelgroep 45-65. Een leeftijdscategorie waarvoor Evert Bronkhorst afgelopen augustus pleitte: de doelgroep zou gezien de gemiddelde leeftijd van radioluisteraars (51 jaar) en het hogere bestedingsvermogen een belangrijkere rol moeten spelen in de luistercijfers. Kijken we naar de cijfers in deze doelgroep dan zien we een mooi marktaandeel van NPO Radio (29,3%) met ook hier voor NPO Radio 2 een rol als marktleider:
# |
Zender |
Marktaandeel 45-65 |
1 |
NPO Radio 2 |
15,8 |
2 |
Radio 10 |
13,8 |
3 |
Qmusic |
9,7 |
Ook NPO Radio 5 blijft doorstijgen ten opzichte van dezelfde periode de laatste vijf jaar. Zo scoorde de zender in juli en augustus 2019 nog een marktaandeel van 4,4% in 10+ en is dit nu 4,9%. Opvallend is dat de zender ook een winst met index 167 boekt in de doelgroep 20-49.
NPO Radio 1 en 3FM stijgen in hun eigen doelgroepen. Zo stijgt NPO Radio 1 in de doelgroep 46-67 naar 7,6% in vergelijking met 7,4% in de vorige meetperiode en stijgt 3FM in de doelgroep 25-45 ten opzichte van mei en juni dit jaar. Beide zenders blijven stabiel in 10+ vergeleken met de vorige meetperiode. Kijken we naar de laatste vijf jaar dan blijft NPO Radio 1 - net als bij de vorige luistercijfers - nog iets achter: mogelijk door het ontbreken van de grote sportevenementen.
Verder daalt NPO Radio 4 iets vergeleken met de vorige meetperiode. De zender laat echter een procentueel sterke groei zien in de doelgroep 25-54.
De cijfers bieden een mooie basis voor de komende maanden, waarin we veel radio-evenementen zullen horen: de Klassieke Top 400 op NPO Radio 4 (19 t/m 23 oktober), de Evergreen Top 1000 op NPO Radio 5 (23 t/m 27 november), Serious Request: The Lifeline op 3FM en natuurlijk knallen we het jaar uit met de Top 2000 op NPO Radio 2! Benieuwd naar wat je dit jaar van dit topevenement kan verwachten? Lees hier het speciale gastblog van Top 2000-dj Wouter van der Goes of bekijk ons speciale Top 2000-pakket.
Naast speciale radiopakketten hebben we ook nog een prachtig najaarsaanbod. Hiermee kunnen merken 10% extra korting krijgen over hun hele tv- en/of radio-inzet bij Ster wanneer zij minimaal een kwart van hun tv- en/of radiocampagne(s) inzetten rondom NPO-content. Al met al genoeg redenen om dit najaar aanwezig te zijn op NPO Radio. Meer weten of direct in actie komen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers!