NPO Radio 2 blijft goed scoren en is steevast marktleider met een marktaandeel van 12,3% op doelgroep 10+. Dit is een mooie stijging van 0,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar een lichte daling ten opzichte van de vorige luisterperiode. Ook in de doelgroep 25-67 is NPO Radio 2 marktleider met een aandeel van 14,7%.
# | Zender | juni - juli 2020 | mei - juni 2020 |
1 | NPO Radio 2 | 12,3% | 12,6% |
2 | QMusic | 10,8% | 10,6% |
3 | Radio 538 | 10,6% | 10,6% |
NPO Radio 4 en NPO Radio 5 zijn de stabiele zenders van de NPO en hebben een marktaandeel op doelgroep 10+ van respectievelijk 2,5% en 5,0%. Deze zenders blijven stijgen ten opzichte van dezelfde periode de afgelopen vijf jaar.
NPO 3FM is op basis van de vorige meetperiode op 10+ gestegen van 2,1 naar 2,2%.
NPO Radio 1 blijft in de doelgroep 10+ ten opzichte van de vorige periode stabiel met een aandeel van 7,4%, maar laat een daling zien ten opzicht van dezelfde periode vorig jaar: mogelijk door het ontbreken van de sportevenementen in de zomer.
NOS Radio 1 Journaal bestaat 25 jaar
Het NOS Radio 1 Journaal, het ankerpunt in de ochtend voor de nieuwsluisteraar, bestaat 25 jaar. Elke ochtend trekt het programma gemiddeld 282.000 luisteraars (marktaandeel 11,4%), met een piek rond 08.00 uur, als zo’n 400.000 luisteraars afstemmen op NPO Radio 1. Het programma staat daarmee op de derde plek van alle Nederlandse ochtendshows op de radio, na die op NPO Radio 2 en Radio 538. Opvallend is dat de luistercijfers – in tijden van toenemende concurrentie online – al jaren stabiel zijn (bron: NOS).
Groei luistertijd eerste half jaar
De radioconsumptie is in het eerste halfjaar 2020 mede door COVID-19 sterk toegenomen: de luistertijd liet een sterke groei zien en was aan het einde van het tweede kwartaal nog steeds 10% hoger dan vorig jaar. De gemiddelde luistertijd van de radioluisteraars is 4 uur en 19 minuten per dag (bron: NLO/GfK mei-juni 2020).
Tour de France: mis het niet
Aanstaande zaterdag 29 augustus gaat de Tour de France echt los! Een hele bijzondere Tour: nog nooit in de historie is de ronde niet in juli, maar in september verreden. NPO Radio 1 doet als enige Nederlandse radiozender live verslag van de complete tour via NOS Radio Tour de France van 14.00 – 18.30 uur (in de weekenden varieert de eindtijd). NPO Radio 1 trok vorig jaar 2.388.000 luisteraars (10+). Een prachtige kans om met jouw merk een groot publiek te bereiken. Bekijk hier onze speciale radiopakketten.
Dit najaar biedt Ster een prachtig aanbod waarmee merken 10% kunnen besparen over hun hele tv- en/of radio-inzet bij Ster. Zet je een kwart van je tv- en/of radiocampagne(s) in rondom NPO-content? Dan profiteer je van de korting én van de goed bekeken en beluisterde programma's van de publieke omroep: een enorm bereik tegen de beste prijs! Het aanbod is toegankelijk voor élke klant – klein of groot – en vooraf inzichtelijk. Bekijk het aanbod hier.
Genoeg redenen om dit najaar een radiocampagne in te zetten bij Ster. Meer weten over jouw mogelijkheden op NPO radio? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!