Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Terwijl de korte broek, zomerjurkjes én barbecue nog regelmatig aan kunnen, hebben wij stiekem alvast veel zin in het najaar. Dat heeft maar één reden: de najaarsprogrammering van de NPO. Nieuwe seizoenen van kijkcijferhits en mooie nieuwe programma’s. Een miljoenenpubliek binnen handbereik!

Zonder terugblik, geen vooruitblik

Er is geen sprake geweest van komkommertijd bij de NPO deze zomer. Nieuwe programma’s zoals TV Toppers en nieuwe seizoenen van hits als De Slimste Mens en Hello Goodbye zorgen voor mooie kijkcijfers. De start van de zomerprogrammering betekende voor de NPO zelfs een stijging van 3% in kijktijdaandeel.

Als we iets verder terugkijken, zien we ook daar mooie resultaten. De kijk- en luistercijfers waren in het eerste half jaar van 2020 namelijk bijzonder hoog: zo’n 70% van de best bekeken tv-programma’s was van de NPO (zelfs zonder de persconferenties). De top 10 wordt bijna helemaal gedomineerd door de NPO, dankzij onder andere Wie is de Mol? En Zondag met Lubach.

Het najaar: terugkerende hits en nieuwe programma’s

Over Wie is de Mol? gesproken: deze kijkcijferhit keert dit najaar terug. Vanaf 5 september zitten gemiddeld 2,8 miljoen kijkers – waaronder ondergetekende – elke zaterdag weer aan de buis gekluisterd om erachter te komen wie de mol is in dit extra seizoen. Wie de kandidaten zijn, is de grote vraag. Zij blijven voor elkaar én het publiek geheim, totdat het spel begonnen is.

Naast dit succesnummer, keren er nog veel meer programma’s terug. Wat denk je van Dit was het Nieuws? Klem? Of Beste Zangers, Project Rembrandt, Zondag met Lubach en Van Onschatbare Waarde? Van koude pannenkoeken bij De Rijdende Rechter tot ontbrekende kofferrekjes in Bed & Breakfast: Nederland stemt dit najaar weer massaal af op de NPO.

Alsof het nog niet genoeg is, staat ons ook een hoop nieuwe programma’s te wachten. Slechts een kleine greep uit het aanbod: Kamp van Koningsbrugge, dramaserie Vliegende Hollanders, Waldemar Torenstra zijn roadtrip in Ondersteboven van Afrika, actiethriller Commando’s en de jongens van Streetlab die voor Cupido gaan spelen. Vanaf 12 september wordt er ook weer gevoetbald in de Eredivisie en er staan dit najaar mooie Nations League wedstrijden gepland. Sportliefhebbers kunnen dus via televisie en/of radio hun hart weer ophalen. 

 

Ben jij klaar voor het nieuwe seizoen?

Met zoveel mooie titels en potentieel miljoenenbereik kán het bijna niet anders dat ook jij nu uitkijkt naar het najaar.

September en oktober staan weliswaar traditiegetrouw in het teken van het nieuwe televisieseizoen, maar laten we niet vergeten dat al dit moois ook terug te kijken is via NPO Start.

De radiozenders van de publieke omroep zijn ook klaar voor het najaar: zo zal NPO Radio 1 wederom verslag doen van de mooie sporttoernooien en -wedstrijden, gaat NPO Radio 2 de positie als marktleider verstevigen met de komst van Giel Beelen en Jeroen van Inkel, en staat NPO Radio 5 medio september in het teken van het 50-jarig jubileum van Toppop.

 

Stabiel kijktijdaandeel en najaarsaanbod Ster

Een succesvolle eerste helft, programmering om van te watertanden: het maakt dat wij positieve verwachtingen hebben voor het kijktijdaandeel dit najaar. Volgens ons kan de NPO rekenen op zeker 30% van de kijk- en luistertijd (doelgroep 25-67).

Op basis van deze verwachting is het aannemelijk dat merken een vergelijkbaar deel van hun radio- en tv-campagnes bij Ster inzetten. Logisch wel, een match tussen mediagedrag en media-inzet. Zet je 25% - een iets bescheidener aandeel dan 30% - van je radio- en televisiecampagnes bij Ster in? Dan ontvang je 10% korting.

 

Een miljoenenbereik binnen handbereik

Jouw campagne rondom de mooie programmering van de NPO staat bijna garant voor een enorm bereik. Een effectief middel voor het snel opbouwen én laten groeien van je naamsbekendheid, en het vergroten van het aantal websitebezoekers en zoekgedrag naar jouw product of dienst.

De kwalitatieve programma’s dragen ook bij aan de waardering van jouw commercial. En waardering werkt, weten we uit onderzoek: hoe hoger de waardering voor de programma-omgeving waarin de commercial wordt uitgezonden, hoe groter de intentie bij het publiek om het product aan te schaffen.

Wil jij meer weten over het najaar van de NPO en alle mogelijkheden die wij daarbij bieden? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze accountmanagers.


Tekst
Lisanne Rasing


Bronnen

  • NLO / GfK
  • Ster – Groeien met radioreclame
  • Ster – Waardering werkt
  • Ster – De effectieve inzet van tv-campagnes
  • Stichting Kijkonderzoek (SKO)