Van Gils kleedt het Nederlands voetbalelftal. In aanloop naar het WK in Brazilië kwam het Nederlandse herenmerk met een nieuwe retailcollectie én een nieuwe campagne.
Van Gils kleedt het Nederlands voetbalelftal. In aanloop naar het WK in Brazilië kwam het Nederlandse herenmerk met een nieuwe retailcollectie én een nieuwe campagne.
Last minute besloten zij om van een viral een tv-commercial te maken. De prachtige tv-commercial waarin leeuwenfluisteraar Kevin Richardson, gekleed in Van Gils, in Zuid-Afrika voetbalt met leeuwen, hebben zij heel gericht op tv ingezet: slechts vier uitzendingen rondom het WK 2014, maar met groots effect. Zowel creatie en beleving van de commercial als een uitgekiend momentum dragen bij aan de hoge impact van de commercial.
Binnen de kledingbranche wordt relatief weinig gekozen voor adverteren op tv. Ook Van Gils had hier in eerste instantie geen plannen voor. Last minute hebben zij echter besloten om van de viral met de leeuwenfluisteraar een tv-commercial te maken. Met groot succes blijkt uit AdMeasure onderzoek van Ster. De commercial trekt sterk de aandacht van de kijker en scoort ongekend hoog op beleving, originaliteit en ‘boeiend om naar te kijken’.
Ik vind het echt een prachtige film geworden. Zo mooi dat we alsnog hebben besloten om er ook een tv-versie van te maken. Ik ben trots dat ook het Nederlands publiek de uiting weet te waarderen. En dat niet alleen; door de campagne is onze merkbekendheid gestegen en daar doen we het natuurlijk voor.
De WK-commercial van Van Gils krijgt van respondenten een mooi rapportcijfer; zij waarderen de commercial overall met een 7,4. Dit is erg hoog ten opzichte van het gemiddelde van een 6,5 voor een tv-commercial, maar ook ten opzichte van alle EK-/WK-inhakers die gemiddeld een 6,7 krijgen.
In figuur 1 zien we dat de commercial van Van Gils ongekend hoog scoort op originaliteit (82%!), ‘boeiend om naar te kijken’ (66%), ‘trekt de aandacht’ (77%) en ‘spreekt aan’ (47%). Wat betreft merkterugkoppeling (de onderste 3 stellingen in Figuur 1) valt nog wel winst te behalen.
Kledingmerk Van Gils bestaat al 65 jaar en heeft een hoge kwaliteitsperceptie onder het Nederlands publiek. Dit zien we ook voor deze commercial terug. Maar liefst 27% van de respondenten vindt dat deze commercial duidelijk maakt dat Van Gils een goede kwaliteit heeft in vergelijking met andere herenkledingmerken. Ook hier zien we weer een ongekend hoog percentage van respondenten dat vindt dat deze commercial mooi gemaakt is. Maar liefst negen van de tien mensen onderschrijft deze stelling!
De commercial zorgt er bovendien voor dat Van Gils hoog scoort op de eigenschappen
zelfverzekerd, origineel, succesvol en uniek. Kortom; de commercial wordt alom
gewaardeerd door het publiek!
Rapportcijfer dat de commercial van het Nederlands publiek krijgt
Vindt de commercial origineel
Ziet duidelijk dat deze commercial over herenkleding gaat
"Van Gils heeft goede kwaliteit i.v.m. andere herenkledingmerken"