Een groot publiek bereiken rondom een groot sporttoernooi? OPR-Finance zette de stap tijdens het WK voetbal. Mét resultaat: een groei van 50% in aanvragen! Benieuwd wat reclame rondom sport jouw merk kan brengen?
Een groot publiek bereiken rondom een groot sporttoernooi? OPR-Finance zette de stap tijdens het WK voetbal. Mét resultaat: een groei van 50% in aanvragen! Benieuwd wat reclame rondom sport jouw merk kan brengen?
OPR-Finance is een van origine Fins bedrijf, maar inmiddels werkzaam in Zweden, Denemarken, Tsjechië en Nederland. Het bedrijf verstrekt leningen aan consumenten en bedrijven. Na een radiocampagne bij Ster, besloten ze ook een tv-campagne in te zetten om hun bedrijfsleningen in Nederland aan de man te brengen. Letterlijk, met een mannelijke doelgroep. De keuze viel op inzet rondom het Wereldkampioenschap voetbal. Fred van den Berg, Country Manager Nederland: “Het doel van de campagne was tweeledig: het vergroten van onze naamsbekendheid onder onze doelgroep (mannen 35-54) en het verhogen van de verkopen in deze periode. Wij zagen het maken van reclame als een investering in het merk “OPR”. Het draagt bij aan het vertrouwen van potentiële klanten en als nieuwe speler op de markt konden we dit gebruiken.”
Reclame als investering in vertrouwen Wij zagen het maken van reclame als een investering in het merk OPR.
In het WK zag OPR-Finance een mooie match met hun mannelijke doelgroep. Van den Berg: “Het WK trekt veel mannelijke kijkers en was in de zomer periode een mooie manier om een flink deel van onze doelgroep te bereiken.” Daarbij biedt een sportevent een mooi, kwalitatief umfeld voor een campagne. Voetbaltoernooien zijn populair en uit onderzoek weten we dat de waardering voor een programma (in dit geval de wedstrijden en het programma ‘Studio Rusland’) afstraalt op jouw commercial rondom dat programma. Die wordt daardoor ook beter beoordeeld.
Eén van de doelen was het vergroten van de naamsbekendheid van OPR-Finance. Een tv-campagne is daar bij uitstek geschikt voor. Dit komt met name door het grote bereik dat je met tv behaalt. Dat was ook terug te zien bij OPR-Finance. Het bedrijf bereikte in slechts 3 weken 62% van alle Nederlandse mannen tussen de 35 en 54 jaar, bijna 1,5 miljoen Nederlanders! Dit maakte deze campagne heel waardevol. In onze gesprekken met klanten merken we dat men ons kent van televisie en dat ze ons daarom vertrouwen.”
In onze gesprekken met klanten merken we dat men ons kent van televisie en dat ze ons daarom vertrouwen.
Daarnaast zorgde de tv-campagne bij Ster ook voor een flinke boost in de conversie: “We zagen meer traffic gedurende de WK-periode ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. En maar liefst 50% meer aanvragen vergeleken met de maanden waarin we geen ‘extra’ reclame maakten!” Ook dit is in lijn met wat we weten uit onderzoek: reclame rondom zo’n sportevent zorgt voor de verhoging van de koopintentie van je product.
Dit jaar staan er ook weer mooie sportevenementen op de agenda: het EK voetbal voor vrouwen, de Tour de France, de Vuelta, de Grand Prix in Zandvoort en in november het WK voetbal voor mannen.
Adverteren rondom EK vrouwenvoetbal? Het voordeel van een EK vrouwenvoetbal is dat dit toernooi zowel mannelijke als vrouwelijke kijkers trekt. Daarbij worden vrouwensporten positiever gezien – onder andere meer inspirerend en progressiever – dan mannensporten en daarop kun je als merk mooi meeliften. Dit is het zogeheten image-transfer-effect, waarmee je positieve kenmerken van (in dit geval) vrouwensport aan je merk kunt linken. Goed nieuws voor kleinere merken die nog aan hun imago willen bouwen: zij profiteren sterker van dit effect dan merken met een gevestigd imago. Last but not least: de OranjeLeeuwinnen trekken ook een groot publiek: tijdens het WK in 2019 hebben wel 12,6 miljoen Nederlanders iets van het WK gezien. Tijdens de finale keken er zelfs 5,5 miljoen Nederlanders. Kortom: het EK vrouwen staat garant voor een miljoenenpubliek!
Het EK Vrouwenvoetbal vindt van 6 juli tot en met 31 juli plaats in Engeland en is op de NOS te volgen. Onze OranjeLeeuwinnen verdedigen hun Europese titel. Is jouw bedrijf er bij? Een campagne is al mogelijk vanaf € 1.000. Bekijk alle mogelijkheden en mis het niet!