Grolsch bestond 400 jaar. De jubileumspot werd eenmalig uitgezonden op álle grote Nederlandse televisiezenders en bereikte maar liefst 4,6 miljoen mensen! En dat was niet het enige succes!
Grolsch bestond 400 jaar. De jubileumspot werd eenmalig uitgezonden op álle grote Nederlandse televisiezenders en bereikte maar liefst 4,6 miljoen mensen! En dat was niet het enige succes!
Grolsch deed een oproep aan iedereen van 18 jaar en ouder om met een smartphone of camera een korte video te maken van het ploppen (openen) van de Grolsch-beugelfles en deze vervolgens te uploaden op www.400jaarkarakter.nl. Dit werd massaal gedaan. Een selectie van de video’s was te zien in de jubileumcommercial.
Om het jubileum te vieren, is heel bewust gekozen voor een opvallende mediastrategie. Televisie is een krachtig massamedium, zeker als je dezelfde commercial inzet op alle grote zenders tegelijk. Via Ster, RTL, SBS en BrandDeli bereik je een miljoenenpubliek. Grolsch wilde met deze eenmalige jubileumcommercial vooral imagodoelstellingen realiseren en dat is uitstekend gelukt. En ook op koopintentie heeft de commercial heel goed gescoord. Dat blijkt uit de AdMeasure commercialtest die is uitgevoerd. 21% van de respondenten geeft aan dat deze commercial aanzet om Grolsch te kopen, terwijl in de (sub)branche doorgaans slechts
12% dit onderschrijft.
De kracht van onze crowdvertising campagne zit in het feit dat we échte mensen uitnodigen om met de iconische beugelfles te ploppen op 400 jaar karakter. Dit sluit naadloos aan bij het authentieke karakter waar wij als Grolsch voor staan. MEC begrijpt dit als geen ander en heeft een activatie bedacht die de consument centraal stelt met waardevolle content als prachtig eindresultaat.
Om te bekijken wat de belangrijkste doelgroep van Grolsch van de jubileumcommercial vond, is deze binnen AdMeasure voorgelegd aan een panel van 106 mannen tussen de 20 en 49 jaar. Zij beoordelen de Grolsch-commercial met het prachtige rapportcijfer van een 7,5. Dit is ongelooflijk hoog; gemiddeld krijgen tv-commercials namelijk een rapportcijfer van een 6,5.
Op imagoaspecten heeft de jubileumcommercial uitstekend gescoord. Het overgrote deel van het panel vond de commercial origineel (65%), uniek (57%) en geloofwaardig (48%). Bovendien gaf de commercial 47% van de respondenten een goed gevoel. En ook op sympathie scoort de commercial veel hoger dan bij andere merken binnen de branche het geval is. Ruim driekwart van de ondervraagden vindt dat Grolsch als afzender (zeer) sympathiek overkomt.
Geeft aan dat deze commercial aanzet om Grolsch te kopen
Deze commercial wordt beoordeelt met het rapportcijfer van een 7,5
Vindt deze commercial origineel
Geeft aan dat deze commercial geloofwaardig is