Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Op deze pagina vind je de aanleverspecificaties voor online adverteren bij Ster. Neem voor meer informatie contact op via digital@ster.nl. Het materiaal graag uiterlijk 2 werkdagen van te voren aanleveren.

ALGEMENE INFORMATIE

Algemeen geaccepteerde bestanden:

Display:

  • JPG, PNG of (geanimeerde) GIF
  • HTML (in de code van een HTML- banner moet een “window.open()” functie zitten
  • MP4 (let op dit valt onder de inkoop optie High Impact, video in banner)
  • Gelieve altijd minimaal het formaat 300x250 (medium rectangle) aanleveren

Video (dit gaat over de pre-roll, niet over banners/display):

  • MP4 (maximaal 100 MB)

Video en display materiaal mag beide aangeleverd worden bij digital@ster.nl

Let op: bij het inkopen van online video of display mag de creatie (pre-roll of banner) geen betrekking hebben op het kopen van een bepaald product of het gebruikmaken van een bepaalde dienst die verkrijgbaar is. De creatie mag wel oproepen tot steun aan of het gunstig stemmen ten aanzien van de adverteerder. Ster hanteert hiervoor de volgende richtlijnen:

  1. Adverteerder is een instelling met een wetenschappelijk, cultureel, godsdienstig, levensbeschouwelijk, politiek of liefdadig karakter;
  2. Adverteerder heeft een keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) of de status van algemeen nut beogende instelling (ANBI-status);
  3. De Pre-roll of Banner van Adverteerder heeft geen betrekking op het kopen van een bepaald product of het gebruik maken van een bepaalde dienst die in de handel verkrijgbaar is, maar op het oproepen tot steun aan of het gunstig stemmen ten aanzien van Adverteerder.

M.b.t. voorwaarde 3 gelden vervolgens de volgende richtlijnen:

a. In de spot mag nooit worden opgeroepen tot het kopen / reserveren van tickets of het aanmelden voor een opleiding, cursus of event;

b. In de spot mag nooit een ‘call to action’ m.b.t. een product of dienst zitten. Dus niet “Bezoek nu het Rijksmuseum” of “Neem zondag deel aan de livestream van de Nationale Opera”, maar “Nu in het Rijksmuseum” of “De Nationale Opera presenteert”;

c. In de spot mag de website van de adverteerder worden vermeld, maar dit dient altijd de homepage te zijn. Er mag dus nooit worden verwezen naar een specifieke ticketpagina, zoals rijksmuseum.nl/tickets.  Hetzelfde geldt voor het doorklikbaar maken van de advertentie. Wanneer een bezoeker op de advertentie klikt, dient te allen tijde te worden doorgelinkt naar de homepage van adverteerder.

 

PRE-ROLL (ONLINE VIDEO)

  • Extensie: MP4 (maximaal 100 MB)
  • Lengte: Online video's kunnen elke lengte hebben met als maximum 36 seconden.
  • Beelden per seconde (frame rate): 25 fps
  • Audionorm: Full scale digital audio
  • Resolutie: Full HD (1920x1080)
  • Geen leestekens in de benaming van het aan te leveren bestand
  • Het Ster-logo en het aantal videosecondes zijn zichtbaar bij het afspelen van de video. Het advies is daarom om het merklogo rechtsboven te plaatsen.
  • De 'meer informatie'-tekst die in beeld komt en waarop geklikt kan worden is wit. Houd hier rekening mee bij de achtergrondkeuze. 

Let op: de creaties mogen geen cookies bevatten. Hierdoor dienen de video (MP4-bestand) en de URL van de landingspagina los te worden aangeleverd bij digital@ster.nl.

Het is mogelijk om een TV commercial om te zetten naar een online commercial, wij rekenen voor deze handeling geen extra kosten.
Geef daarvoor het Sternummer met de commercial code door aan digital@ster.nl. Vergeet de landingspagina niet (UTM code is toegestaan) en de eventuele uitzendinstructies.
Een tag-on is online niet mogelijk omdat wij maximaal twee adverteerders in één blok uitserveren (maximale bloklengte is 36 seconden).

IN-BANNER VIDEO SPECIFICATIES

  • Extensie: lever de video aan in het gewenste bannerformaat als MP4
  • Maximale bestandsgrootte: 3,95 MB
  • Lengte: maximaal 20 seconden
  • Border: 1×1 contrasting border wordt aangeraden
  • Beelden per seconde (frame rate): minimaal 14 fps (30 fps wordt aangeraden)
  • Autoplay is toegestaan
  • Audionorm: user initiated, dus bij autoplay moet het geluid standaard uitstaan

Let op: de creaties mogen geen cookies bevatten. Er mogen geen cookies geplaatst worden/aanwezig zijn in het materiaal dat wordt aangeleverd.

DISPLAYFORMATEN EN MAXIMALE GROOTTE (BANNERS)

Pakket Formaat Pixels Max Groote
IAB Billboard 970x250 1mb
Halfpage ad 300x600 500 kb
Medium rectangle 300x250 500 kb
Skyscraper 120x600 500 kb
Wide skyscraper 160x600 500 kb
Leaderboard 728x90 500 kb
Mobile banner 300x100 500 kb
Mobile midscroller 320x240 500 kb
Mobile portrait 320x400 500 kb
High impact Video in banner alle formaten 3,95mb (max 20sec)

Het materiaal mag in geen gevallen cookies bevatten.

Eventuele UTM-codes zijn toegestaan en kunnen met de complete landingspagina worden aangeleverd.